تماس با ما

شرکت آرتا فلکس نماینده دو شرکت سوپرفلکس و سانا که بزرگترین انبار خصوصی عایق های حرارتی و برودتی شامل : تمام سایزهای رولی و لوله ای با ضخامت های مختلف و همچنین محصولات جانبی از قبیل چسب مایع ، نوار درز گیر و … می باشد.

تماس با ما

عایق الاستومری آرتا فلکس

09917788454

تهران , بازار بزرگ شادآباد ، خیابان عزیزی ، خیابان آستانه ، پلاک 48

عایق الاستومری در صنایع غذایی

عایق الاستومری در صنایع غذایی

عایق الاستومری در صنایع غذایی یکی از موارد بسیار مهم در صنایع غذایی جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین ثابت نگهداشتن دمای سیال در داخل لوله ها و مخازن و سایر آیتم های خط تولید می باشد .حفظ زنجیره سرد برای بهره وری انرژی در صنایع غذایی و همچنین برای نگهداری صحیح مواد غذایی کلیدی است . برای دستیابی به هر دو هدف، عایق هایی به عنوان عایق حرارتی در کل فرآیند استفاده می شود: از حمل و نقل تا ذخیره سازی، از طریق حفظ و توزیع محصولات. علاوه بر این، عایق سفت و سخت با کاهش انرژی مورد نیاز یخچال ها و فریزرها برای انجام کار خود به یک متحد برای پایداری تبدیل می شود.

مزایای عایق در نگهداری مواد غذایی

عایق هم در فرآوری غذا و نوشیدنی و هم در نگهداری آن در دمای کنترل شده نقش اساسی دارد. کاربرد آن، چه در داخل و چه در خارج از منزل، برای دستیابی به عایق موثر است که اجازه می دهد تا دمای مطلوب برای نگهداری محصولات غذایی حفظ شود. بنابراین، به لطف عایق می توانیم در هر زمان از سال از مواد غذایی باکیفیت و ایمن لذت ببریم .

انواع عایق مورد استفاده در صنایع غذایی

عایق الاستومری

پلی اورتان

عایق الاستومری در صنایع غذایی

با توجه به اینکه عایق الاستومری در دو نوع NBR و EPDM تولید میگردد لذا میتواند برای کاربرد های مختلف در صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

برای مثال به دو کاربرد متفاوت عایق الاستومری در صنایع غذایی اشاره مینماییم :

در سیستم های کانالی انتقال هوا همواره از هوای تصویه شده سرد یا گرم جهت تهویه سالن ها ی تولید استفاده مینمایند که بازه دمایی هوای داخل کانال معمولا بین 10 تا 30 درجه سانتیگراد بر طبق هر فصل و شرایط آب و هوایی ان فصل نوسان می نماید .در این شرایط با توجه به پایین بودن درجه حرارت کارکرد عایق الاستومری ، و اینکه عایق های الاستومری NBR دارای ضریب انتقال حرارت بهتری میباشند ، استفاده از عایق رولی از نوع NBR در چهار نوع ساده ، پشت چسبدار و یا مسلح توصیه میگردد.

در لوله های انتقال بخار که معمولا جهت ماشین آلات خطوط تولید مواد غذایی ارسال میگردند از درجه حرارت حدود 150 درجه سانتیگراد استفاده میگردد .در این شرایط استفاده از عایق NBR به هیچ وجه توصیه نمیگردد زیرا ماگزیمم دمای کارکرد عایق الاستومری NBR برابر 120 درجه سانتیگراد میباشد.در این حالت در صورتیکه دمای بخار داخل لوله ها از 150 درجه بالاتر نرود میتوان از عایق های الاستومری لوله ای کایفلکس آلمان از جنس EPDM در انواع روکشدار و بدون روکش استفاده نمود.

عدم رشد باکتری ، کپک و قارچ :

یکی از موارد بسیار مهم در خطوط تولید کلیه کارخانجات صنایع غذایی که حساسیت بسیار بالایی در مورد آن وجود دارد عدم رشد انواع باکتری ها ، کپک ها و قارچ ها بر روی لوله ها و کانال های عایق شده در خطوط تولید می باشد .شایان ذکر است در عایقهای سنتی به دلیل سلول باز بودن و وجود خلل و فرج های میکروسکوپی مکان بسیار مناسبی برای رشد و نمو انواع باکتری ها و قارچها و کپک ها بوجود می آید.

لذا کارفرمایان محترم در پروژه های صنایع غذایی میتوانند با اطمینان کامل از عایق الاستومری در نقاط حساس خطوط تولید خود استفاده نمایند.

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در انتخاب عایق برای صنایع غذایی قابل شستشو بودن این عایق ها میباشد.باتوجه به اینکه سالن های تولید مواد غذایی همواره باید عاری از هر گونه آلودگی ، باکتری و ویروس باشند لذا شستشو و ضد عفونی نمودن مرتب و بر طبق یک برنامه مشخص برای این سالنها و خطوط تولید ضروری میباشد.با توجه به اینکه عایق الاستومری داری 100 درصد سلول های بسته می باشد در صورت هرگونه شستشو هیچگونه آب و رطوبت به آن نفوذ نکرده و نه تنها منشاء تولید باکتری و قارچ نمیشود بلکه خاصیت عایق بودن خود را نیز کاملا حفظ مینماید.

پلی اورتان را از کجا پیدا کنیم؟

پپلی اورتان در آشپزخانه های خانگی به ویژه به عنوان یک عایق بسیار کارآمد در یخچال و فریزر وجود دارد . ما همچنین آن را به عنوان بخشی از قاب پنجره، پوشش کف، میز، کابینت، عناصر روشنایی و مبلمان می یابیم. علاوه بر این، فوم پلی یورتان مقاومت، استحکام و پایداری زیادی برای ساختار دستگاه ایجاد می کند . این امر زمان و هزینه های مونتاژ و نگهداری را کاهش می دهد.

در اتاق های سرد با عایق پلی اورتان به صورت ورق یا ساندویچ پانل با هسته فوم پلی یورتان بر روی دیوارها، سقف ها و کف ها، هوابندی کامل حاصل می شود. پراکندگی حرارتی نیز کاهش می یابد، بنابراین زنجیره سرد حفظ می شود. علاوه بر این، کپک ایجاد نمی کند و تحت تأثیر میکروارگانیسم ها قرار نمی گیرد، به راحتی تمیز می شود و به طور کلی مصرف انرژی را کاهش می دهد. بنابراین پانل های پلی اورتان برای ایمنی مواد غذایی و برای پایداری بخش ضروری می شوند. اما آنها نه تنها با تسهیل مصرف انرژی کارآمد پایدار هستند: به عنوان مثال، پانل های پلی ایزوسیانورات سنتزیا (PIR) بر اساس پلی ال های بازیافتی از زباله های PET و همچنین پلی ال های منابع تجدید پذیر هستند.

دسته بندی : عایق

نظرات0